چگونه یک کارگاه آموزشی طراحی نماییم؟


چگونه یک کارگاه آموزشی طراحی نماییم؟
ارسال شده توسط : مینا کاظمیان     در : ۱۴ مهر ۱۳۹۷     در : مدارس و مراکز آموزشی








چگونه یک کارگاه آموزشی طراحی نماییم؟


بسیاری از مؤسسات، کارگاه‌هایی آموزشی برای کارکنان، کارفرمایان، مشتریان و افراد دیگر برگزار می‌کنند. این مؤسسات برای موفقیت در برگزاری کارگاه‌ های آموزشی باید نکاتی را در خصوص چگونگی برنامه‌ریزی و طراحی کارگاه‌ها مدنظر قرار دهند. ما در اینجا راهنمایی‌هایی به منظور طراحی کارگاه‌های آموزشی بیان خواهیم کرد تا شما بتوانید کارگاهی با سبک‌های یادگیری متفاوت برگزار و نتایجی عالی از آن کسب کنید.

یک برنامه برای برگزاری کارگاه خود بنویسید: نخستین چیزی که در هنگام طراحی یک کارگاه آموزشی، به آن نیاز دارید این است که بر روی یک کاغذ خالی، برنامۀ کارگاه را یادداشت کرده و موارد زیر را بر روی آن بنویسید: موضوع کارگاه، جزئیات برگزاری رویداد، سبک یادگیری مورد نظر، مدت زمان کارگاه، وسایل مورد نیاز به منظور برگزاری موفق کارگاه. تهیۀ این لیست به شما کمک می‎کند تا موارد مهم را از قلم نیاندازید. در نوشتن برنامه برای کارگاه، دقت نمایید که به جزئیات به طور دقیق بپردازید و بر طبق آن کارگاه را پیش ببرید.

آنچه را که شرکت‎کنندگان حاضر در کارگاه باید بیاموزند، تعیین نمایید: اگر شما نتوانید تعیین نمایید که کارگاه شما قصد دارد چه چیزی را به مخاطبان آموزش دهد، هرگز در برگزاری کارگاه موفق عمل نخواهید کرد. به عبارتی دیگر، اگر شما ندانید که به کجا می‎روید و مقصد شما کجاست، هرگز به آنجا نخواهید رسید! شما باید به این موضوع فکر کنید که پس از اتمام کارگاه، اگر شخصی از یکی از شرکت‏ کنندگان بپرسد چه چیزی از این کارگاه فراگرفته‎ای؟ او چه پاسخی خواهد داد؟ یا به عبارتی شما می‌خواهید او چه پاسخی به این سؤال بدهد؟ بنابراین، سعی کنید که یک تا سه هدف و نتیجه برای کارگاه خود تعیین نمایید و به جزئیات این نتایج بپردازید. شما از این طریق می‎توانید افراد مناسب را به کارگاه خود فرا بخوانید و تنها کسانی در کارگاه شما حضور یابند که مطالب کارگاه برایشان مفید و کاربردی است.

اطلاعات شفاف و دقیقی از مخاطبان خود داشته باشید: شما باید بدانید که مخاطبان شما چه کسانی و با چه سطحی از دانش هستند. هر چه شناخت شما از مخاطبان بیشتر و بهتر باشد، کارگاه شما هم کاربردی‎تر و هدفمندتر خواهد بود. چرا که سبک یادگیری افراد با یکدیگر متفاوت است(برخی از طریق فعالیت‌های گروهی می‎آموزند و برخی دیگر به تنهایی راحت‎تر یاد خواهند گرفت).اگر شما بدانید مخاطبان شما در چه طیفی قرار دارند، بهتر می‎توانید کارگاه آموزشی خود را برنامه‎ریزی کنید. به منظور شناخت هر چه بیشتر شرکت‎کنندگان بهتر است در ابتدای کارگاه بخواهید تا خودشان را معرفی نمایند و صحبتی کوتاه در رابطه با علایقشان داشته باشند. زمانی که شما مخاطبان را بشناسید(سن، جنسیت، سطح آگاهی و سواد در رابطه با موضوع کارگاه، سوابق تحصیلی، سوابق کاری و...) در برگزاری کارگاه موفق‎تر عمل خواهید کرد.

هر آنچه که مخاطبان شما برای رسیدن به نتایج مطلوب نیاز دارند را تعیین نمایید: شما باید برای مخاطبان و شرکت‎کنندگان در کارگاه، لیستی از اقداماتی که به آن‎ها در رسیدن به نتایج مطلوب و دستیابی به هدف کارگاه کمک می ‏نماید؛ تهیه نمایید و از آن‌ها بخواهید این موارد را یادداشت کرده و بعد از آموختن هر مورد، آن را مشخص کنند.

در رابطه با روش تدریس خود فکر کنید: پس از تعیین موضوع کارگاه و شناخت شرکت ‏کنندگان در کارگاه، باید در رابطه با سبک تدریس خود تصمیم بگیرید و تعیین نمایید که کدام سبک یادگیری برای این گروه از مخاطبان مناسب‎تر است. سبک تدریس شما بستگی بسیار زیادی به مخاطبان شما و ویژگی‎های آنان دارد. بنابراین، متناسب با موضوع مورد بحث و مخاطبان، سبک های تدریس را تعیین نمایید. ممکن است لازم باشد برای آموزش یک موضوع، از سبک‎های تدریس مختلفی استفاده کنید. برخی از سبک‏ های تدریس عبارتند از: ارائۀ مطلب به وسیلۀ پاور پوینت، بحث و تمرین‎های گروهی، تمرین‎های دو نفره، تمرین‎های فردی و... . به خاطر داشته باشید که برخی از این روش‎ها بسیار زمان بر هستند و وظیفۀ شما این است که بتوانید زمان را کنترل و مدیریت نمایید. همچنین باید برای افراد و گروه‎ها توضیح دهید که چه چیزی در پایان تدریس و تمرین‎ها  از آن‎ها می‎خواهید.

لیستی زمان‎بندی شده از کارها آماده نمایید: شما برای مدیریت زمان در کارگاه، باید زمان مورد نیاز برای هر فعالیت را تعیین نمایید و دقت کنید که از آن زمان تجاوز نکنید. چرا که اگر زمان زیادی را به یک بخش اختصاص دهید، برای بخش‎های دیگر، زمان کافی نخواهید داشت. در تعیین زمان، به تمرین‎های گروهی، کارهای تیمی و پرسش و پاسخ دقت کرده و زمان بیشتری را به این فعالیت‎ها اختصاص دهید. چرا که اغلب اوقات، این فعالیت‎ها بیشتر زمان کارگاه را به خود اختصاص می ‏دهند.

در انتهای برنامه‌ریزی، مرور و جمع‎بندی مطالب را از یاد نبرید: زمانی که به تمامی موارد بالا پرداختید، یک نگاه کلی به مواردی که یادداشت کرده‏ اید؛ بیاندازید و اطمینان حاصل کنید که بین تمامی موارد هماهنگی وجود دارد و نکته‎ای از قلم نیفتاده است. اگر چیزی را از یاد برده‎اید، اکنون وقت آن است که آن را اضافه کنید.

محتوای قابل ارائه در کارگاه را بنویسید: پس از طی تمامی مراحل بالا، حال وقت آن رسیده که محتوایی که قرار است به مخاطبان خود آموزش دهید، بنویسید. این کار را می ‏توانید بر روی یک برگه و یا در پاورپوینت انجام دهید. انجام این کار، پس از تعیین موارد بالا، کاری بسیار راحت است.

منبع: knowhownonprofit.org







مطالب ما را به آسانی برای دوستان خود به اشتراک بگذارید:


مطالب مرتبط



راهکارهای افزایش شادی در مدارس
موضوع: مدارس و مراکز آموزشی
راهکارهای افزایش شادی در مدارس
۱۷ مهر ۱۳۹۶

دانش‌آموزان ساعاتی از روز را در مدرسه می‌گذرونن و اگه فضاسازی مناسبی در مدارس انجام بشه، به شاد زیستن فرزندان خود کمک کردیم. ‏شاداب سازی مدارس را بایستی در ابعاد ظاهری و ابعاد معنوی جست...

۴۰ پیشنهاد برای برگزاری جشن دهه فجرمدارس
موضوع: مدارس و مراکز آموزشی
۴۰ پیشنهاد برای برگزاری جشن دهه فجرمدارس
۱۹ مهر ۱۳۹۶

بهمن ماه هرسال مدارس در تکاپوی تدارک مراسم و برنامه هایی برای دهه فجر هستن. برنامه ها و جشن هایی که با مشارکت خود دانش آموزان برنامه ریزی و اجرا میشه. ما در این مطلب پیشنهاداتی را برای برگزاری هرچه به...

۸مرحله برنامه ریزی کارگاه آموزشی مفید
موضوع: مدارس و مراکز آموزشی
۸مرحله برنامه ریزی کارگاه آموزشی مفید
۱۹ مهر ۱۳۹۶

وُرکشاپ و یا کارگاه آموزشی‌ به رویدادهای کوتاه‌ مدتی گفته میشه که با هدف آموزش تعداد معدودی از افراد برگزار میشن. وُرکشاپ‌های آموزشی اغلب برای دانش‌آموزان جهت رفع محدودیت‌های...