وبینار؛ روش جدید بازاریابی و تبلیغات


وبینار؛ روش جدید بازاریابی و تبلیغات
ارسال شده توسط : رؤیا سلطانی     در : ۲۱ فروردین ۱۳۹۷     در : مراسم سازمانی ، مدارس و مراکز آموزشی
  ۴۴۷   |     ۰  





آخرین بروز رسانی : ۰۹ اردیبهشت ۱۳۹۷




وبینار؛ روش جدید بازاریابی و تبلیغات


اگر اهل شرکت در سمینارها ، کارگاه های آموزشی یا  رویدادها باشید احتمالا کلمه وبینار را زیاد شنیدید اید و هر روز ایمیل هایی با شعارهایی مثل «آموزش‌های جدید»، «آموزش کارکنان توسط کارشناسان خبره» و… دریافت می کنید که شما را تشویق به شرکت در یک وبینار می کنند.

علاوه بر این به تازگی صاحبان مشاغل نیز از وبینار برای تبلیغات و بازایابی محصولات یا خدمات نیز استفاده می کنند.
اما وبینار یا سمینار آنلاین چیست و چرا از اون استفاده می شود؟ ما در این مطلب قصد داریم به این موضوع بپردازیم.


وبینار چیست؟

 


وبینار (Webinar) از عبارت Web-based seminar گرفته شده و به کلاس، دوره، سمینار یا هر رویداد آنلاینی گفته میشه که تو محیط وب و با استفاده از اینترنت بصورت کاملا آنلاین، زنده، تعاملی و دو طرفه تو یک زمان مشخص برگزار می شود و شرکت در آن ممکن است پولی یا رایگان باشد.
به بیان ساده تر در یک روز و ساعت از پیش مشخص شده مدرس و کاربران در محیط وبینار آنلاین می شوند و مدرس صدا و تصویر، فایل ارائه، وایت برد، ویدئو کلیپ آموزشی و یا دسکتاپش رو به اشتراک می گذارد و کاربران هم به ارائه مدرس گوش می دهند و هر جا که نیاز بود از طریق چت باکس یا حتی صدا و تصویر می توانند سوالاتشون را مطرح کنند.
گاهی به‌جای لغت وبینار از لغت‌هایی مثل وب‌کست، آموزش آنلاین، رویدادهای آنلاین، کلاس‌های آنلاین و… نیز استفاده می‌شود.
در حال حاضر وبینار به یکی از ابزارهای قدرتمند تبلیغاتی و آموزشیِ کسب‌وکارهای جدید در جهان تبدیل شده. نویسندگان، سخنرانان، مربیان، مدیران ، کارشناسان شبکه‌های اجتماعی و حتی صاحبان مشاغل همه از وبینارهای پولی یا رایگان برای افزایش قدرت نفوذ و ارتباط با مشتریان خود استفاده می‌کنند تا با فروش محصولات و خدمات، پول بیشتری به ‌دست بیاورند.

 

اصول برگزاری وبینار
امروزه می‌توانید از وبینارها به‌طرق مختلف استفاده کنید، اما قبل از هرچیز شاید بد نباشد با برخی مفاهیم و اصول اولیه‌ی وبینار که به مدل کسب‌وکار شما نیز کمک می‌کنند، آشنا شوید.در ادامه، برخی قوانین و اجزای وبینارها را به شما معرفی می‌کنیم که در بسیاری از آنها به‌طور مشترک‌ وجود دارند.
۱. بسیاری از وبینارها بخشی صوتی دارند که برای ارتباط با شرکت‌کنندگان از آن استفاده می‌کنند.
به‌این‌ترتیب تمام شرکت‌کنندگان در وبینار از طریق بلندگوی کامپیوتر خود یا از طریق تماس با شماره‌ای که مختص آن وبینار است، قادرند به بحث‌های وبینار گوش دهند و در آنها شرکت کنند.
۲. وبینارها معمولا بخشی بصری دارند و از آن برای ارتباط تصویری با شرکت‌کنندگان استفاده می‌کنند.
معمولا فردی که مشغول ارائه‌ی مطلبی است، دسکتاپ خود را با بقیه به‌اشتراک می‌گذارد و از طریق آن می‌تواند به ارائه‌ی اسلایدها یا مطالب تکمیلیِ موردنیاز برای ارائه‌اش بپردازد. البته فرد ارائه‌کننده می‌تواند از مثال‌های زنده‌ی موجود در وب نیز در ارائه‌ی وبیناری خود استفاده کند. به‌عنوان‌مثال در تجربه‌‌ای شخصی‌، از اسلایدها و فایل‌های پی.دی.اف و همچنین مرورگر خود برای نمایش چند مثال از شبکه‌ی اجتماعی فیس‌بوک استفاده کردم.
۳. بسیاری از وبینارها مستقیم و زنده برگزار می‌شوند.
در این دسته از وبینارها، فردی که در حال سخنرانی است، به‌طور مستقیم و بدون تأخیر با حضار صحبت می‌کند. البته وبینارهای ازقبل ضبط‌شده یا وبینارهای اتوماتیک نیز برگزار می‌شوند، اما وبینارهای زنده در حال حاضر بسیار مرسوم‌ترند.
۴. سخنران وبینار در کار خود از ابزاری وبیناری استفاده می‌کند.
سخنران وبینار برای ارائه‌ی خود برای حضار اینترنتی، از ابزاری خاص استفاده می‌کند. ابزارهای مختلفی برای این منظور وجود دارد و شرکت‌ها معمولا از نرم‌افزارها و اپلیکیشن‌های خاصی برای این کار کمک می‌گیرند. شرکت‌کنندگان می‌توانند با اطلاعات ورودی‌ای که از طریق سرویس وبینار در اختیارشان قرار گرفته است، به این نرم‌افزارها و اپلیکیشن‌ها وارد شوند و در وبینار شرکت کنند.

۵. وبینارها عمدتا به‌صورت تعاملی برگزار می‌شوند.
در بسیاری از وبینارها شاهد ارتباط متقابل و مستقیم بین سخنران و شرکت‌کنندگان اینترنتی هستیم. برخی نرم‌افزارها از امکانات خاصی برخوردارند، مثل اجازه به سخنران برای طرح سؤال یا پخش پرسش‌نامه بین حضار. همچنین به شرکت‌کنندگان نیز امکان می‌دهند از طریق میکروفن کامپیوتر یا تماس تلفنی مستقیم، یک‌به‌یک صحبت کنند.
۶. هدف بسیاری از وبینارها آموزش شرکت‌کنندگان یا پاسخ‌گویی به سؤالات است.
در بسیاری از وبینارها برنامه‌ای غیررسمی برای سازمان‌دهی جلسه وجود دارد که به‌شرح زیر است:
    ۵ تا ۱۰ دقیقه معرفی و مقدمه‌ی بحث؛
    ۶۰ دقیقه ارائه‌ی محتوا و بحث اصلی؛
    ۱۵ دقیقه پرسش و پاسخ.
۷. شرکت در برخی وبینارها رایگان و برخی پولی است.
انعطاف‌پذیری بالای وبینارها باعث می‌شود شرکت‌ها و کسب‌وکارهای مختلف در صنایع گوناگون بتوانند یکی از این دو گزینه را به‌دلخواه انتخاب کنند.
۸. شرکت‌کنندگان وبینارها می‌توانند از هرجایی در آن شرکت کنند.
محدودیتی برای شرکت‌کنندگان برای حضور در وبینار وجود ندارد و هرجا خط اینترنت وجود داشته باشد، کاربران آن منطقه می‌توانند در وبینارها شرکت کنند.

 

Webinar


مزایای وبینار
تا اینجا با مفهوم ،نحوه ی اجرا واصول برگزاری وبینار آشنا شدیم.اما برگزاری سمینار آنللاین مزایایی هم دارد که در ادامه راجع به آنها توضیح می دهیم.
مهمترین مزیت وبینار این هست که برای حضور در آن لازم نیست از خونه خارج بشید و دردسرهای رفت و آمد را ندارد و شما هرکجای کشور که باشید می تونید در رویداد مورد علاقه تون حضور پیدا کنید و از مطالب سخنران بهره ببرید.
از طرفی وقتی نیاز نیست برای حضور در یک رویداد، کارگاه، همایش یا کلاس جایی بروید، پس هزینه رفت و آمد هم وجود نداره و در وقت و زمان هم صرفه جویی می شود.
 همچنین اگر وبینار پولی باشد هزینه ثبت نام در آن نسبت به دوره های حضوری در اکثر مواقع کمتراست.
از اونجا که در وبینارها تعامل مستقیم بین سخنران و مخاطب ایجاد می شود در حین برگزاری می توانید نظرات و سوالاتتون رو آنلایم مطرح کرده و پاسخ بگیرید.
اگر احیانا محدودیت زمانی داشته باشید یا به هر دلیلی نتونید وارد وبینار ، از اونجا که وبینار بصورت کامل ضبط می شود ، بعدا می تونید ویدئوی وبینار رو با کیفیت عالی ببینید و ازش استفاده کنید.
هیچ تفاوتی با سمینارهای حضوری ندارد.
در رویدادهای حضوری چه چیزهایی است؟! صندلی، ویدئو پروژکتور، وایت برد ، ویدئو و کلیپ های آموزشی ، جزوه.در وبینار هم تمام این امکانات وجود دارد.اضافه بر این اگر فایل یا ویدئو آموزشی وجود داشته باشد به راحتی می تونید در طول برگزاری آن را دانلود کنید.

برای برگزار کنندگان وبینار هم هزینه ایی مانند اجاره سالن،پذیرایی و تدارکات و... از بین خواهد رفت..


چرا باید وبینارها را به گزینه‌های بازاریابی و تبلیغات خود اضافه کنید؟
وبینارها روش جدیدی برای ارائه‌ی محصولات نیز به ‌شمار می‌روند، به‌عنوان‌مثال اگر قصد فروش محصولی را دارید، به‌ سادگی می‌توانید برای معرفی محصول خود و طرز استفاده از آن، وبینار رایگانی برگزار کنید و ویدئو های تبلیغاتی یا آموزشی خود را در خصوص محصول یا خدمتتان به مخاطب ارائه دهید و مشتریان بالقوه را به خرید محصول یا سرویس خود ترغیب کنید.

از آنجا که مشتریان شما لازم نیست زمان و هزینه ایی را صرف کنند حتما از آن استقبال خواهند کرد .

 







مطالب ما را به آسانی برای دوستان خود به اشتراک بگذارید:

جستجو در مجله





نسیم 1

بنر نسیم 2

بنر نسیم 3


مطالب مرتبط



پنج گام تا برگزاری یک همایش موفق
موضوع: مراسم سازمانی
پنج گام تا برگزاری یک همایش موفق
۱۸ مهر ۱۳۹۶

بطور کلی همایش به جلسه ایی با حضور چندین نفر اطلاق می شود که پیرامون موضوعی خاص بحث و تبادل نظر میکنند.اکثر همایش ها دارای یک یا چند سخران کلیدی است که از افراد برجسته در زمینه های مربوطه می باشند.معم...

تهیه چک لیست برنامه ریزی همایش
موضوع: مراسم سازمانی
تهیه چک لیست برنامه ریزی همایش
۱۹ مهر ۱۳۹۶

برای برگزاریه یک رویداد مهم و موفق، برنامه ریزی یکی از ضروری ترین کارهاست. از اون جایی که برنامه ریزی رویدادهایی مثل همایش و کنفرانس بسیار پیچیده ست و همه ی جزئیات رو نمیشه به خاطر سپرد، در نتیجه قطعا...

۵تکنیک زبان بدن در سخنرانی مراسم
موضوع: مراسم سازمانی
۵تکنیک زبان بدن در سخنرانی مراسم
۱۹ مهر ۱۳۹۶

فارغ از اینکه مراسمی که در اون قراره سخنرانی کنین یک همایش مهمه یا کارگاه آموزشی یا حتی یک مهمانی ساده، اگه از شما بپرسم: «موقع آماده شدن برای یک سخنرانی، چقدر از کل زمان خودتونو به تنظیم زبان ب...