هفت کلید اصلی برگزاری جشنواره موفق


هفت کلید اصلی برگزاری جشنواره موفق
ارسال شده توسط : محسن صادقی     در : ۱۷ مهر ۱۳۹۶     در : جشنواره
  ۲۲۰۱   |     ۰  





آخرین بروز رسانی : ۰۲ اردیبهشت ۱۳۹۷




هفت کلید اصلی برگزاری جشنواره موفق


صدها جشنواره در هرسال برگزار می شود که با برنامه ریزی رویداد های شگفت انگیز خود فرهنگ و انرژی های منحصر به فرد آن را منعکس می کنند.به همین دلیل هر جشنواره ، برنامه ریزی مخصوص به خود را طلب می کند.با این حال برخی از جنبه های ظریف در برنامه ریزی همه ی جشنواره ها مشترک است که در این مقاله قصد داریم در قالب هفت کلید اصلی برای برپایی یک جشنواره موفق به بررسی آن بپردازیم.
کلید اول: انتخاب دامنه
انتخاب دامنه اولین گام مهم در چگونگی برگزاری جشنواره است.محدوده جشنواره شما بر تمام تصمیمات مهم شما تاثیر می گذارد. سوالاتی که برای تعریف دامنه به شما کمک می کند عبارتند از:
ابعاد جشنواره چقدر وسیع باشد؟ و چه تعداد افراد می خواهید در آن حضور پیدا کنند؟
کدام محل برگزاری آن با توجه به موضوع و نوع مخاطب مناسب است؟ امکانات رفاهی محل (سرویس های بهداشنی ،جای پارک مناسب ، دسترسی آسان و ...) چیست؟
آیا این جشنواره داخلی یا بین المللی است؟
چه مجوزهایی برای برپایی آن لازم است؟ ( قوانین و مقررات شهری و غیره را بررسی کنید و با مقامات محلی و انتظامی ملاقات کنید و دیدگاه خود را با آنها در میان بگذارید.بدون این هماهنگی ها جشنواره شما هرگز اتفاق نخواهد افتاد)
منابع مالی جشنواره چگونه تامین می شود؟ (بسیاری از بودجه جشنواره ها شامل ترکیبی از سرمایه اولیه، کمک مالی و جذب سرمایه هستند و درصد هر کدام بستگی به ساختار جشنواره شما دارد.)
جشنواره قرار است چند ساله برگزار شود؟ (بسیاری از جشنواره ها این سوال را نادیده می گیرند. اما اگر به فکر توسعه و سود آوری جشنواره هستید حتما یک طرح 5 ساله را که شامل هر دو فرصت رشد و چالش ها است، تهیه کنید زیرا اغلب جشنواره ها در بلند مدت سود آور هستند.)
کلید دوم: انتخاب ساختار
اکنون که شما دامنه ی فعالیت خود را مشخص کرده اید باید برای آن ساختار ایجاد کنید و بخش های مختلف راسازمان دهی کنید.اینکه می خواهید خودتان تمامی مراحل کار را برنامه ریزی کرده و به عهده بگیرید یا آن را به شرکت های برگزار کننده بسپارید تصمیم مهمی است.اگرچه برگزاری کامل جشنواره توسط شرکت ها هزینه بالاتری را در بر می گیرد اما مطمئنا کیفیت بهتری را ارائه می دهد.اگر بودجه کافی برای این کار ندارید بهترین راه سپردن بخشی از مسئولیت ها به این موسسات است.به عنوان مثال بخش تبلیغات و عکاسی و فیلمبرداری جشنواره را به یک مجموعه معتبر در این زمینه بسپارید و انرژی خود را در بخش های دیگر کار بکار گیرید.
کلید سوم : انتخاب تیم
بسته به وسعت ، نوع و بودجه تعداد کارکنان در جشنواره های مختلف فرق می کند.تعداد افراد مشغول در برگزاری یک جشنواره کوچک غذاهای محلی با تعداد کارکنان جشنواره بین المللی فیلم فجر قطعا متفاوت است.حال آنکه برخی از جشنواره ها (مانند خیریه ها) صد در صد داوطلبانه اداره می شوند.اما آنچه که در انتخاب تیم کاری ،صرف نظر از تعداد ، موثر است کارایی افراد تیم است.کسانی را انتخاب کنید که انگیزه و تبحر لازم  برای انجام مسولیت های محوله را داشته باشند تا انرژی و هزینه به درستی صرف شود.
کلید چهارم : انتخاب شرکا
اکنون که تیم داخلی را تشکیل دادید  وقت آن است که تصمیم بگیرید به شرکتهای دیگری برای همکاری نیاز دارید یاخیر.
راه اندازی بخش وب سایت ، ساخت برنامه های نرم افزاری ، استفاده از فن آوری نورپردازی و صدابرداری ، بخش تبلیغات (مانند تهیه پوستر ، عکاسی و فیلمبرداری) از جمله بخشهایی هستند که برای انجام آنها نیازمند مشارکت شرکت های دیگری هستید.
کلید پنجم : انتخاب شرکت کنندگان
بطور کلی شرکت کنندگان یک جشنواره دو دسته هستند.دسته اول افرادی که به عنوان خریدار یا بیننده حضور پیدا می کنند. بسته به نوع جشنواره (هنری ، علمی ، مذهبی ، خیریه ) نوع حضور افراد هم متغیر است.بیشتر فستیوال ها بصورت عمومی برگزار می شوند و از طریق فروش بلیط بخشی از منابع مالی را تامین می کنند.که در این مورد باید سیستم بلیط فروشی مناسب طراحی و اجرا شود.اما خیلی از جشنواره ها هم بصورت رایگان برگزار می شوند و عموم مردم در آن شرکت می کنند.برخی از آنها هم بصورت خصوصی و با تعداد افراد نسبتا محدود و مشخص برگزار می گردند.
دسته دوم هنرمندان یا فروشندگان هستند.این افراد با توجه به فراخوان داده شده پیش از آغاز مراسم ، فرم های درخواستی را از طریق وب سایت جشنواره و طرق دیگر پر کرده و به همراه نمونه کارهای خود ارسال می کنند.مدیران جشنواره آثار را بازبینی و بررسی نموده و از واجدین شرایط برای شرکت دعوت به همکاری می نمایند.
کلید ششم: اطلاع رسانی
یکی از مهم ترین گام های برگزاری هر رویدادی اطلاع رسانی درست و به موقع است.حداکثر استفاده را با توجه به بودجه تان از رسانه ببرید.تبلیغات محیطی ، تبلیغ در سایت ها و شبکه های اجتماعی مختلف و مرتبط را فراموش نکنید.خصوصا اگر این یک رویداد عمومی باشد و فروش بلیط داشته باشید باید با اطلاع رسانی وسیع و درست مخاطبان و طرفداران خود را ترغیب کنید در اسرع وقت بلیط بخرند.
کلید هفتم: برنامه بلند مدت داشته باشید
همانطور که در ابتدای مقاله اشاره کردیم جشنواره ها در بلند مدت به سود آوری می رسند.در اغلب موارد فستیوال ها در سه سال اول یا حتی بیشتر ، درست مثل هرگونه کسب و کار دیگر، سود آوری ندارند.بنابراین اگر در سال اول برگزاری سودی عایدتان نشد ، نا امید نشوید زیرا جشنواره ها اگر درست برنامه ریزی شوند در بلند مدت(حداقل5 ساله) موفقیت های شگفت انگیز و فوق العاده به ارمغان می آورند.
در نهایت علاوه بر موارد ذکر شده ، آنچه که یک جشنواره را موفق می سازد مقدار قابل توجهی کار و مهارت ، سختکوشی، برنامه ریزی دقیق و برخی ابزارهای مدیریتی است.
 







مطالب ما را به آسانی برای دوستان خود به اشتراک بگذارید:

جستجو در مجله





بنر نسیم سبز تصویر

بنر فیلمبرداری نسیم سبز تصویر

20 سال تجربه در برگزاری


مطالب مرتبط



هفت کلید اصلی برگزاری جشنواره موفق
موضوع: جشنواره
هفت کلید اصلی برگزاری جشنواره موفق
۱۷ مهر ۱۳۹۶

صدها جشنواره در هرسال برگزار می شود که با برنامه ریزی رویداد های شگفت انگیز خود فرهنگ و انرژی های منحصر به فرد آن را منعکس می کنند.به همین دلیل هر جشنواره ، برنامه ریزی مخصوص به خود را طلب می کند.با ا...

جشنواره فجر امسال با ۲۲ فیلم
موضوع: جشنواره
جشنواره فجر امسال با ۲۲ فیلم
۲۰ مهر ۱۳۹۶

به گزارش ایسنا: محمدمهدی حیدریان، رئیس سازمان سینمایی، در برنامه "چشم شب روشن" درباره وضعیت سینمای ایران گفت: به دلیل فقر در موضوع و ژانر نمی‌توانیم به سینمای جهانی برسیم و متأسفانه زیر...

مهم ترین جشنواره های سینمایی دنیا
موضوع: جشنواره
مهم ترین جشنواره های سینمایی دنیا
۲۴ مهر ۱۳۹۶

جشنواره های سینمایی بسیاری در جهان هستن که وجهه بین المللی و اهمیت حرفه ای زیادی دارن.