موفقیت به سبک مدارس فنلاند و کره جنوبی


موفقیت به سبک مدارس فنلاند و کره جنوبی
ارسال شده توسط : رؤیا سلطانی     در : ۲۶ آذر ۱۳۹۶     در : مدارس و مراکز آموزشی
  ۱۲۵۴   |     ۰  








موفقیت به سبک مدارس فنلاند و کره جنوبی


سیستم آموزش و پرورش کودکان از سالهای خردسالی تا پیش از شروع دانشگاه در تمام کشورای دنیا دستخوش تغییرات بسیاری شده برخی همچنان در سیستمای درس محور موندن. درسا و کتب درسی از پیش تهیه شده فارغ از محوطه جغرافیایی، فرهنگ و جامعه ای که کودک ازش میاد و متون ثابتی رو به تمام کودکان آموزش میدن که شاید بیش از نیمی از سنوات تحصیل به آموزش مباحثی بگذره که نه در آینده کودک نه برای جامعه ثمری نخواهدداشت.
در برخی سیستمای آموزشی نقش معلم توی آموزش دروس کمتر شده و در برخی دیگه کلاس درس به صورت کاملا مشارکتی اداره میشه. استانداردهای بین المللی سنجیدن موفقیت آموزشی دانش آموزان در کشورای مختلف تابع عواملی مثل فراگیری سطح تحصیلات عمومی، پیشرفت تحصیلی دانش آموزان، هزینه تحصیلات، تربیت معلم و غیره ست.
امروزه در میان کشورای مختلف دو کشور فنلاند و کره جنوبی.به علت کیفیت بالای آموزشی نمونه هستن.اما چرا؟
۵۰ سال قبل هر دوی این کشورای (فنلاند و کره جنوبی) از لحاظ کیفیت خدمات آموزشی در زمره ضعیف ترین کشورای جهان قرار داشتن. اما اصلاح خدمات آموزشی و تربیت معلمان باعث انقلابی در آموزش و پروش هر دو کشور شد.
فنلاند و کره جنوبی در حال حاضر الگوی آموزش در میان کشورای اطراف خود هستن.
سال‌هاست که بی‌سوادی در فنلاند ریشه‌کن شده. موهبتی که دلیل آن را باید در سیستم آموزشی منحصر به‌ فرد این کشور جُست. این سیستم آموزشی با ویژگی‌های خاص خود سبب شده فنلاند با جمعیت اندک خود به یکی از کشورهای پیشرو در علم و فناوری بدل بشه. اصلی‌ترین شاخصه این سیستم را باید دوری گزینی آن از استانداردسازی دونست.

در فنلاند محتوای درسی واحدی به مدارس اعلام نمی‌شه و تنها یک چهارچوب کلی به مدارس برای تدریس داده می شه. معلمان هر مدرسه می‌تونند محتوایی که خودشان مناسب می دونند را بر مبنای این چهارچوب طراحی و آموزش بدن.حذف نمره، امتحان و جایگزینی اون بر معیار فهم و ارزشیابی کلی کودک از نوآوری هایی بوده که فنلاندی ها از پایه گذارانش بودن.

در فنلاند سیستم آموزشی به گونه ای طراحی شده که امکان ترک تحصیل در آن تقریباً به صفر می رسه. اگر دانش آموزی در درس خاصی ضعف داشته باشه، معلم در کلاس توجه ویژه ای به نیازهای او کرده و حتی ساعات زیادتری را برای تدریس به او اختصاص می ده. آمار نشان می ده ۳۰ درصد از دانش‌آموزان در مدارس فنلاند در طول ۹ سال نخست تحصیل مورد حمایت ویژه معلم خود قرار می‌گیرن. همچنین روانشناس و مشاور مدرسه به دانش آموزانی که در مدرسه با مشکلات آموزشی روبرو هستند کمک می کنن.

مدارس در فنلاند دولتی و کاملاً رایگان هستن. شمار دانش‌آموزان در کلاس‌های درس در فنلاند بسیار کمتر از متوسط جهانی ست. به این ترتیب امکان ارتباط مؤثر بین معلم و دانش‌آموزان و امکان توجه بیشتر معلم به تک تک دانش آموزان فراهم می شه. همچنین در درس‌های عملی، حداکثر ۱۶ دانش‌آموز در کلاس حضور داره و به این ترتیب امکان بهره‌گیری بهتر از تجهیزات و آموزش بیشتر فراهم می شه.
دوره ابتدایی در فنلاند شش ساله. معمولاً کودکان هر ۶ سال را با یک معلم می‌گذرونن. بچه‌ها معلم خود را با نام کوچک صدا می‌کنن، در سر کلاس‌ها می‌تونند دمپایی به پا کنند و خلاصه اینکه کار و هوایی بسیار دوستانه در کلاس‌ها جریان داره. در دورة ابتدایی خبری از تکلیف خانه و امتحان نیست. تنها در دوره دبیرستان، آن‌هم به شکل محدود و نه چندان رسمی، تکلیف خانه و امتحان وجود داره. بچه ها در وقت آزاد خود به تفریح، ورزش یا فعالیت های هنری می پردازن.

به نظر فنلاندیا تربیت درست به کودک هویت میده. کودک ساعات کمی از روز رو توی مدرسه و باقی روز رو به دنبال علایق شخصی خودش و تحقیق درباره ی اونا میگذرونه. یادگیری روابط اجتماعی و درک متقابل اهمیت بالایی داشته و کودکان به سمت اجتماعی شدن هرچه بیشتر سوق داده میشن.

 

منزلت والای معلمان در فنلاند

معلمان در جامعه فنلاند شان و منزلتی هم رده با پزشکان و وکلا  دارن. تمامی معلمان در این کشور دارای مدرک کارشناسی ارشد هستن و معمولاً از میان ۱۰ درصد ممتاز فارغ‌التحصیلان دانشگاه انتخاب می‌شون. همچنین معلمان حقوق و مزایای بسیار بالایی دارن. آنها هر روز تنها چهار ساعت تدریس می‌کنن و البته هر هفته باید دو ساعت در کلاس‌های آموزش ضمن خدمت شرکت کنن. شغل معلمی از شغل های پرطرفدار در فنلاند است و کثیری از شهروندان متقاضی خدمت درآن هستن
 

کره جنوبی، تربیت نیروی کارآمد
کره جنوبی همانند همتاهاش در شرق دور یعنی ژاپن و تا حدودی چین، سیستم سخت گیرانه ای برای دانش آموزان داره. عمده تربیت کودک با وارد شدن به دبستان تا زمان اتمام تحصیلات متوسطه با مدرسه بوده و به همین علت خونواده ها در پیدا کردن مدرسه خوب بسیار سخت می گیرن.
نیروی کار مورد نیاز کره جنوبی توسط کره ای ها تامین میشه. بر همین اساس تربیت نیروی مولد و با دانش کافی برای دولت کره از اولویت بالایی برخورداره و هزینه بسیاری براش میشه.
در تاریخ کره امتحانات سراسری برای راهیابی اقشار مختلف به دستگاه حاکمیت برگزار میشده و فرد موفق در این امتحانات ارج و قرب بالایی در میان مردم داشت. احترام به تحصیلات بالا و سخت کوشی برای رسیدن به این مرحله و درس خوندن یادگار اون دورانه.
در کره جنوبی صد در صد مردم دارای تحصیلات ابتدایی هستن و در تمام مراحل تحصیل نه تنها درس بلکه آزمون هایی همانند تست های هوش و درک مفهومی را باید پشت سر بذارن. البته این موفقیت و آمارای خیره کننده در زمینه کیفیت خدمات آموزشی بی هزینه نبوده.
فشار بسیار زیاد بر روی دانش آموزان و استرس در میان اونا بسیار بالاست. در فرهنگ آموزش کره ای بهای زیادی به استعداد فردی داده نمیشه و در برابرش مداومت و سخت کوشی ارزش بالایی دارد.
اشتباه ناپذیرفتنی و نهایت کوشش فرد برای کسب بهترین نتیجه در صدر ارزشای آموزشی قرار داره. کُره ای ها اعتقاد دارن با زحمت زیاد و درس خوندن هر کسی میتونه باهوش باشه.
به منظور تشویق برای درس خوندن بیشتر، پیش روی دانش آموزان کُره ای در سال های اول تحصیلی دو سوال ساده قرار میدن: «خوشبختی کوتاه مدت یا بلندمدت، کدومیک رو می خواین؟» مسئله تنها فشار خونواده و مدرسه بر روی دانش آموزان برای دستیابی به موفقیت بلندمدت نیست، محیط آموزشی مدارس و بیش از هر عاملی خود دانش آموزان هستن که بر روی یکدیگر تاثیر میذارن و باعث ایجاد روحیه رقابتی شدیدی میشن.
توی کره جنوبی هم مثل ژاپن و سایر کشورای شرق آسیا کلاسا بسیار بزرگ و با تعداد زیادی دانش آموزه که در مقایسه خونواده های غربی، بزرگی و تعداد زیاد دانش آموز را مانعی بر سر راه رسیدگی همه جانبه معلم به کودک میدونن، اما برای شرقیا معلم نماد رهبر و کلاس هم مثل جامعه کوچیکیه و همه باید بتونن با کمک هم و اطاعت از معلم، کلاس درس یا همون جامعه کوچیک رو به جلو سوق بدن.
دانش آموز در یک کلاس یا حتی در دانشگاه عضوی از کلاس و جامعه آموزشیه. باید بتونه روابطشو در آموزش و کار رو  با دیگران به گونه ای هماهنگ کنه که همه از این همکاری سود ببرن. این سیستم هر چند در غرب طرفداری نداره اما در شرق آسیا مثل کره و ژاپن کارآمد بوده و جوابگوی نیازای این جوامع است.

 







مطالب ما را به آسانی برای دوستان خود به اشتراک بگذارید:

جستجو در مجله





نسیم 1

بنر نسیم 2

بنر نسیم 3


مطالب مرتبط



راهکارهای افزایش شادی در مدارس
موضوع: مدارس و مراکز آموزشی
راهکارهای افزایش شادی در مدارس
۱۷ مهر ۱۳۹۶

دانش‌آموزان ساعاتی از روز را در مدرسه می‌گذرونن و اگه فضاسازی مناسبی در مدارس انجام بشه، به شاد زیستن فرزندان خود کمک کردیم. ‏شاداب سازی مدارس را بایستی در ابعاد ظاهری و ابعاد معنوی جست...

۴۰ پیشنهاد برای برگزاری جشن دهه فجر مدارس
موضوع: مدارس و مراکز آموزشی
۴۰ پیشنهاد برای برگزاری جشن دهه فجر مدارس
۱۹ مهر ۱۳۹۶

بهمن ماه هرسال مدارس در تکاپوی تدارک مراسم و برنامه هایی برای دهه فجر هستن. برنامه ها و جشن هایی که با مشارکت خود دانش آموزان برنامه ریزی و اجرا میشه. ما در این مطلب پیشنهاداتی را برای برگزاری هرچه بهتر این مراسم ارائه می‌کنیم.

۸مرحله برنامه ریزی کارگاه آموزشی مفید
موضوع: مدارس و مراکز آموزشی
۸مرحله برنامه ریزی کارگاه آموزشی مفید
۱۹ مهر ۱۳۹۶

وُرکشاپ و یا کارگاه آموزشی‌ به رویدادهای کوتاه‌ مدتی گفته میشه که با هدف آموزش تعداد معدودی از افراد برگزار میشن. وُرکشاپ‌های آموزشی اغلب برای دانش‌آموزان جهت رفع محدودیت‌های...