فیلم های آموزشی ، روش نوین یادگیری


فیلم های آموزشی ، روش نوین یادگیری
ارسال شده توسط : رؤیا سلطانی     در : ۲۹ فروردین ۱۳۹۷     در : مدارس و مراکز آموزشی
  ۵۲۶   |     ۰  





آخرین بروز رسانی : ۲۹ مرداد ۱۳۹۷




فیلم های آموزشی ، روش نوین یادگیری


فرض کنید در کلاس درس نشسته‌اید و در کنار کتاب درسی، یک فیلم آموزشی مرتبط در حال پخش شدن است و شما می‌توانید هر زمان که خواستید فیلم را نگه داشته و سوالات خود را از معلم بپرسید و یا فیلم را به عقب برگردانید تا بخشی از آن را مرور کرده و مطلبی را که متوجه نشده اید مجددا نگاه کنید. در چنین حالتی میزان و کیفیت یادگیری شما چه تغییری می‌کند؟

تحقیقات نشان داده در مواردی که آموزش از طریق ویدئو صورت گرفته، علاقه‌‎مندی دانش‌آموزان به فرآیند یادگیری چندین برابر شده و حس پرسشگری به طرز فعالی در آن‌ها افزایش داده می‌شود.
علاوه بر این، این روش موجب افزایش کارایی معلمان نیز می‌شود، مخصوصا از لحاظ تعداد دانش‌آموزانی که به آن‌ها آموزش داده می‌شود؛ زیرا با استفاده از ویدئوهای آموزشی می‌توان به تعداد زیادی از دانش‌آموزان آموزش داد، بدون اینکه از کیفیت یادگیری کاسته شود. درواقع تکنولوژی آموزشی توانایی بالقوه‌ای در بهبود فرایند یاددهی- یادگیری دارد.


همچنین دانش آموزان به آموزش الکترونیکی علاقه دارند؛ زیرا این نوع آموزش با زندگی دیجیتالی آنها هماهنگ‌تر اســت. محتوای چندرسانه‌ای مانند ویدئو به آنها این اجازه را می دهند که در حین تماشا لذت هم ببرند و مطالب را از طریق بازی یاد بگیرند و درنهایت به دانش‌آموزان این اجازه را می‌دهد که برای فهم مطالب جدید هر لحظه و هر کجا به درون دریای اطلاعات شیرجه بزنند.


تاثیر ویدئو آموزشی در یادگیری دانش آموزان
از آنجا که بچه‌ها به ویدئو خیلی علاقه دارند، ویدئوهای آموزشی با محتوای آموزشی می‌توانند بچه‌ها را با علاقه و زمان بیشتری نسبت به منابع مکتوب سرگرم آموزش کنند. علت این جریان در کارکرد مغز نهفته است؛ زیرا تماشای ویدئو فعالیت ذهنی بیشتری نسبت به مطالعه می‌طلبد.
دلیل آن هم درگیر شدن بیشتر حس‌های مختلف در حین تماشای ویدئو است. ترکیب حس‌های بینایی، شنوایی و در برخی موارد لامسه و درک آنچه بر روی صفحه نمایش اتفاق می‌افتد باعث بهبود یادگیری و یادآوری اطلاعات جدید می‌شود.


آمار به دست آمده در سال 2015 نشان می‌دهد 54 درصد دانش‌آموزان به طور مداوم از یکی از سایت‌های ارائه دهنده‌ی ویدئو استفاده می‌کنند، 40 درصد معتقدند استفاده از ویدئو در انجام تکالیف مفید اســت. برای مقطع متوسطه درصد دانش‌آموزان مخاطب این سایت به 74 درصد می‌رسد و موضوعاتی را که این کانال ویدئویی پشتیبانی می‌کند شامل درسهایی مانند علوم، ریاضی، تعلیمات اجتماعی، تاریخ، زبان انگلیسی و هنر است.


دسترسی آسان به مباحث درسی
یک لحظه به این شرایط فکر کنید. چند نفر را می‌شناسید که از خط ثابت استفاده می‌کنند؟ یا زمانی که دو نفر بر سر پایتخت برزیل با هم بحث می‌کنند آیا تا رسیدن به خانه و چک کردن با کامپیوتر صبر می‌کنند یا تلفن‌های هوشمندشان را از جیب بیرون می‌آورند و به مباحثه پایان می‌دهند؟ بچه‌ها هم در دنیایی که ما هستیم زندگی می‌کنند و حتی وضعیت بهتری از ما در دنیای دیجیتالی دارند.
با توجه به آمار هم میزان استفاده از موبایل و تبلت در بین دانش‌آموزان به طور چشمگیری در حال افزایش است. نکته‌ی مهم این است که دانش‌آموزان از طریق تبلت‌ها می‌توانند به نرم‌افزارهای آموزشی دسترسی داشته باشند. دانش‌آموزان با استفاده از این نرم‌افزارها این امکان را دارند که بدون دسترسی به اینترنت مباحث درسی خود را بخوانند.
در دسترس بودن مباحث درسی چه به لحاظ زمانی و چه مکانی باعث می‌شود دانش‌آموزان در ارتباط با کلاس باقی بمانند. در نهایت زمانی که دانش‌آموزان در پی جوابی برای سؤال‌شان هستند اگر پاسخ در زمان مورد نیاز دریافت شود در فهم و یادآوری آن جواب تأثیر زیادی خواهد داشت.

 

فیلم های آموزشی ، روش نوین یادگیری

 

امکانات آموزشی یکسان برای همه
یکی از مهم‌ترین موانع در عرصه آموزش بعد مسافت است. قطعا برای شما هم اتفاق افتاده که بخواهید از یک کلاس درسی استفاده کنید ولی به دلیل فاصله مکانی نتوانید خودتان را به محل تشکیل کلاس برسانید. آموزش از طریق ویدئو این مشکل را هم حل می‌کند، زیرا شما می‌توانید به راحتی و بدون طی کردن یک مسافت طولانی با استفاده از دی‌وی‌دی و یا حتی به صورت آنلاین از تدریس استاد استفاده کنید و زمان خود را در مسیر رفت و آمد به کلاس از دست ندهید.
علاوه بر این در بسیاری از مناطق محروم، به دلیل ضعف در زیرساخت‌ها اساسا امکانی برای فراهم ساختن بستری مناسب برای یادگیری باکیفیت بالا وجود ندارد. در چنین شرایطی دانش‌آموزان این مناطق برای استفاده از امکانات آموزشی و تدریس اساتید برتر می‌توانند از تکنولوژی در حوزه آموزش کمک گرفته و از انواع فیلم‌های آموزشی بهره ببرند. بر همین اساس می‌توان گفت یکی از مهم‌ترین اهداف استفاده از فناوری در حوزه آموزش، ایجاد عدالت آموزشی و رفع هرگونه تبعیض در این زمینه است.


کمک به شرایط آموزشی نابینیان
از نتایج مفید دیگر ورود تکنولوژی به عرصه آموزش می‌توان به تاثیر آن بر شرایط آموزشی نابینایان اشاره کرد. افراد نابینا علی‌رغم توانایی‌های بالقوه‌ای که دارند، به دلیل محدودیت جسمی خود همواره در زمینه‌های مختلف مخصوصا در حوزه آموزش با مشکلات فراوانی رو‎به‌رو بوده‌اند. استفاده از فناوری آموزشی بسیاری از این مشکلات را رفع کرده و بستری مناسب فراهم کرده است تا توانایی‌ها و استعدادهای بالقوه این افراد به مرحله بروز و ظهور برسد.


توانایی های فیلم های آموزشی
علاوه بر موارد مذکور، تکنولوژی‌های آموزشی می‌توانند موقعیت‌هایی را در اختیار قرار دهند که کسب آن‌ها از راه‌های دیگر امکان‌پذیر نیست. برای مثال می‌توانند جریانات و رویدادهایی که به علت کندی حرکت و یا سرعت بالای حرکت نمایش جزئیات آن‌ها ممکن نیست را نمایش دهند؛ مثل نمایش باز شدن گل و یا بال زدن حشرات و پرندگان با استفاده از تکنیک‌های فیلم‌برداری.
علاوه بر این، ویدئوهای آموزشی در مواردی مثل آن چه که به دلیل حجم زیاد یا سنگینی وزن انتقال آن به کلاس مقدور نبوده و یا به دلیل کمی حجم و کوچکی اندازه، مطالعه جزئیات آن بدون چشم مسلح امکان‌پذیر نیست؛ نیز می‌توانند کاربردهای فراوان و مفیدی داشته باشند؛ مثل نمایش تأسیسات پالایشگاه‌ها، کارخانه‌ها، ماشین‌های بزرگ و یا نمایش میکروب‌ها و ذرات ریز ذره‌بینی.


حرف آخر
در مجموع می‌توان گفت فیلم‌های آموزشی در ارتباط با هر آنچه که در شرایط عادی دسترسی به آن مشکل و تاحدی غیرممکن می‌باشد، می‌تواند موثر و کاربردی باشد.همچنین آموزش الکترونیکی، راهی مطمئن برای مدارس آینده است.

 

 

منبع: rahpooyan.ir







مطالب ما را به آسانی برای دوستان خود به اشتراک بگذارید:

جستجو در مجله





نسیم 1

بنر نسیم 2

بنر نسیم 3


مطالب مرتبط



راهکارهای افزایش شادی در مدارس
موضوع: مدارس و مراکز آموزشی
راهکارهای افزایش شادی در مدارس
۱۷ مهر ۱۳۹۶

دانش‌آموزان ساعاتی از روز را در مدرسه می‌گذرونن و اگه فضاسازی مناسبی در مدارس انجام بشه، به شاد زیستن فرزندان خود کمک کردیم. ‏شاداب سازی مدارس را بایستی در ابعاد ظاهری و ابعاد معنوی جست...

۴۰ پیشنهاد برای برگزاری جشن دهه فجر مدارس
موضوع: مدارس و مراکز آموزشی
۴۰ پیشنهاد برای برگزاری جشن دهه فجر مدارس
۱۹ مهر ۱۳۹۶

بهمن ماه هرسال مدارس در تکاپوی تدارک مراسم و برنامه هایی برای دهه فجر هستن. برنامه ها و جشن هایی که با مشارکت خود دانش آموزان برنامه ریزی و اجرا میشه. ما در این مطلب پیشنهاداتی را برای برگزاری هرچه بهتر این مراسم ارائه می‌کنیم.

۸مرحله برنامه ریزی کارگاه آموزشی مفید
موضوع: مدارس و مراکز آموزشی
۸مرحله برنامه ریزی کارگاه آموزشی مفید
۱۹ مهر ۱۳۹۶

وُرکشاپ و یا کارگاه آموزشی‌ به رویدادهای کوتاه‌ مدتی گفته میشه که با هدف آموزش تعداد معدودی از افراد برگزار میشن. وُرکشاپ‌های آموزشی اغلب برای دانش‌آموزان جهت رفع محدودیت‌های...