رقبای خود را رصد نمایید

ارسال شده توسط : مینا کاظمیان در : ۱۴ مهر ۱۳۹۷ در : مراسم سازمانی
رقبای خود را رصد نمایید
امروزه فضای کسب و کارها بسیار رقابتی شده است و هر کسب و کاری برای تضمین بقای خود در دنیای به شدت رقابتی، به دنبال این است که نسبت به رقبای خود مزیت رقابتی کسب نماید. همین امر نیز موفقیت شما را در کسب و کارتان سبب میگردد. اگر رقیبی نداشته باشید، موفق نخواهید شد؛ چرا که حضور رقبای شما باعث میگردد تا شما روز به روز خود را بهتر نمایید و بهترین خدمات و محصولات را با کیفیتی عالی به مشتریان عرضه کنید. شما باید رقبای خود را به طور دقیق مورد تجزیه و تحلیل قرار دهید و بدانید که آنها دقیقاً چه میکنند. شما با نگاه به وضعیت رقبا و رصد آنها میتوانید نقاط ضعف و قوت آنها و خودتان را مورد سنجش و ارزیابی قرار دهید و خود را به طور پیوسته بهبود ببخشید. روشهای بسیاری وجود دارد تا شما بتوانید رقبای خود را به طور دقیق بررسی کنید. ما در این نوشتار به برخی از ترفندهای مهم و کاربردی که به شما کمک می کنند تا رقبای خود را زیر نظر بگیرید، اشاره خواهیم کرد.
در خبرنامۀ رقیبتان ثبت نام نمایید: ثبت نام در خبرنامۀ رقیبتان یکی از کارهای سادهای است که شما میتوانید برای آگاهی از آخرین اقدامات رقیب خود انجام دهید. معمولاً ثبت نام در خبرنامهها از طریق وب سایت ها و یا حتی فیس بوک انجام میشود. پیگیری و اطلاع از اخبار رقبا به شما این امکان را میدهد تا اطلاعاتی به روز تر از صنعت مربوطه کسب نمایید و بدانید چه اتفاقاتی در حال رخ دادن است و همگام با آنها گام بردارید. آگاهی از اخبارهای روز صنعت و رقبایتان به شما در ایدهپردازی و خلاقیت بیشتر در کسب و کارتان کمک می نماید. همچنین می توانید از طریق این اخبار، پیشنهادات و موضوعاتی خلاقانه و پرطرفدار را برای خبرنامۀ خود تعیین کنید و از این طریق رضایت مخاطبانتان را جلب نمایید. شما با انتشار اخباری جدید و متمایز از رقبا، باید بکوشید آگاهی مشتریان را افزایش دهید و آنها را با خود همراه سازید.
با رقبای خود تماس بگیرید: شما می توانید از طریق برقراری تماس با رقیبتان، به نحوۀ برخورد آنها در کسب و کار پی ببرید. اگر کسب و کار شما بیشتر بر پایۀ برقراری تماسهای تلفنی می باشد و بیشتر فروشها از این طریق انجام میگیرد؛ این کار به شما کمک شایانی خواهد کرد تا رقیب خود را بهتر بشناسید و فعالیتهایتان را متناسب با روش فعالیت رقیب بهبود بخشید. شما میتوانید با برقراری تماس با مرکز تماس شرکت رقیب از برخی از خدمات آنها آگاه شوید و حتی در خصوص قیمتگذاریهای آنان اطلاعاتی را کسب کنید. بهترین جنبۀ این کار این است که شما را قادر میسازد تا یک تجزیه و تحلیل رقابتی داشته باشید و اساساً در رابطه با هر چیزی که برایتان سؤال برانگیز است، اطلاعاتی کسب کنید.
رقبایتان را در شبکههای اجتماعی دنبال کنید: امروزه، تمامی کسب و کارها از شبکه ها و رسانه های اجتماعی(لینکدین، توییتر، اینستاگرام، فیس بوک و...) به عنوان یکی از کانالهای بازاریابی خود استفاده میکنند. این امر شما را قادر می سازد تا با دنبال کردن رقبا در رسانههای اجتماعی و بررسی توییتها، پستهای فیس بوک، وبلاگ ها و دیگر موارد، نسبت به اقدامات آنها آگاهی کسب کنید و حقایق جالبی را در مورد آنها کشف نمایید. از طریق این رسانههای اجتماعی و کمپینهایی که شرکت رقیب آن ها را برگزار می کند شما می توانید تجاربی در رابطه با علایق و سلایق عمومی به دست آورید و ببینید نظر مردم و مشتریان در این رابطه چیست و چه بازخوردهایی می دهند و سپس بر طبق این شناخت و آشنایی، کسب و کار خود را با علایق مشتریان همراه سازید. این یک راه مقرون به صرفه و آسان برای شناخت هر چه بهتر بازار است و مکمل دیگر فعالیتهای شما در راستای شناخت بازار خواهد بود.
در کنفرانس ها و نمایشگاه ها حضور یابید: حضور در نمایشگاههای تجاری صنعتی و کنفرانسها راهی فوقالعاده برای یادگیری و کسب اطلاعات در رابطه با رقبایتان است. در این فضاها شما به راحتی می توانید آنها را زیر نظر بگیرید و بررسی کنید که به مشتریان خود چه چیزهایی ارائه میدهند و چگونه برخورد می نمایند. معمولاً در نمایشگاهها تمامی شرکتها، محصولات و خدمات جدید خود را نیز به بازدیدکنندگان معرفی می کنند و شما باید تمامی تلاش خود را بکنید تا در این نمایشگاهها و کنفرانسها شرکت کنید. از طریق حضور در غرفۀ رقیب میتوانید با مشتریان رقبا و نحوۀ برخورد آنها با مشتریان آشنا شوید و نوع برخورد و ادبیاتی که به کار می برند و همچنین کیفیت محصولات و خدمات آنها را مورد بررسی قرار دهید.
بررسی و داشتن آگاهی کافی از فعالیتهای رقبا، شما را در مسیر درست کسب و کارتان هدایت خواهد نمود و یاد خواهید گرفت که چه کاری انجام دهید و چگونه انجام دهید تا رضایت مشتریان را جلب کرده و آنها را به خود وفادار نگه دارید. نکتۀ حائز اهمیت و قابل توجه به هنگام رصد کردن رقبا این است که دقت نمایید هرگز از اخلاقی عمل کردن در این مسیر فاصله نگیرید و اصول و رفتار اخلاقی را زیر پا نگذارید. هرگز با توهین و افترا و حقیر شمردن رقبا به موفقیت نخواهید رسید. بلکه شما با ارائۀ خدمات و محصولات با کیفیت و متمایز از رقبا، موفق خواهید شد. کلام آخر اینکه هرگز رقبای خود را دست کم نگیرید!
منبع: www.talk-business.co.uk
شناخت رقبا تجزیه و تحلیل رقبا موفقیت در کسب و کار اهمیت رسانه های اجتماعی حضور در نمایشگاه ها بررسی رقبا موفقیت در رقابت
جستجو در مجله
موضوعات مجله
مطالب مرتبط

موضوع: مراسم سازمانی
پنج گام تا برگزاری یک همایش موفق
۱۸ مهر ۱۳۹۶
بطور کلی همایش به جلسه ایی با حضور چندین نفر اطلاق می شود که پیرامون موضوعی خاص بحث و تبادل نظر میکنند.اکثر همایش ها دارای یک یا چند سخران کلیدی است که از افراد برجسته در زمینه های مربوطه می باشند.معم...

موضوع: مراسم سازمانی
تهیه چک لیست برنامه ریزی همایش
۱۹ مهر ۱۳۹۶
برای برگزاریه یک رویداد مهم و موفق، برنامه ریزی یکی از ضروری ترین کارهاست. از اون جایی که برنامه ریزی رویدادهایی مثل همایش و کنفرانس بسیار پیچیده ست و همه ی جزئیات رو نمیشه به خاطر سپرد، در نتیجه قطعا...

موضوع: مراسم سازمانی
۵تکنیک زبان بدن در سخنرانی مراسم
۱۹ مهر ۱۳۹۶
فارغ از اینکه مراسمی که در اون قراره سخنرانی کنین یک همایش مهمه یا کارگاه آموزشی یا حتی یک مهمانی ساده، اگه از شما بپرسم: «موقع آماده شدن برای یک سخنرانی، چقدر از کل زمان خودتونو به تنظیم زبان ب...