ده نکته ایجاد انگیزه برای کارکنان


ده نکته ایجاد انگیزه برای کارکنان
ارسال شده توسط : رؤیا سلطانی     در : ۱۴ فروردین ۱۳۹۷     در : مراسم سازمانی
  ۵۵۸   |     ۰  





آخرین بروز رسانی : ۰۹ اردیبهشت ۱۳۹۷




ده نکته ایجاد انگیزه برای کارکنان


از مهم‌ترین سرمایه‌های هر مجموعه ایی اعم از سازمان های دولتی  یا شرکت های خصوصی ، منابع انسانی هستند. مدیریت صحیح و ایجاد انگیزه در کارکنان ، تاثیر مستقیمی بر موفقیت نهایی سازمان دارد. از این رو نسیم شو در این مطلب چند نکته مهم و اساسی برای ایجاد انگیزه ، فعالیت و پویایی کارمندان را بررسی نموده است.

نکته اول:  توجه به حداقل نیازهای اعضا
توجه به حداقل انتظارات اعضای یک شرکت یا سازمان بسیار مهم است. معمولا بی‌توجهی به این نیازهای پایه، عامل اصلی سرخوردگی و بی‌انگیزگی کارکنان است. بنابراین، باید این حداقل انتظارات را در تعامل با اعضای گروه شناسایی کرده و تا حد امکان برطرفشان نمود. در محیط کار، انگیزه همکاری افراد نسبت به سن، تجربه، تحصیلات و برنامه شغلی آینده آنان متفاوت است؛ به طور مثال برای یک دانشجو انگیزه همکاری در محیط کاری، کسب تجربه و یادگیری است، اما برای یک مدیر با سابقه، انگیزه کاری می‌تواند جنبه مالی داشته باشد.
در یک سازمان موفق، نیازهای افراد در زمان استخدام آنان به درستی شناسایی شده و برنامه‌ریزی صحیحی برای پاسخ به آن انجام می‌شود. شناخت عوامل انگیزشی ممکن است که منجر به تصمیم‌گیری در رابطه با استخدام و یا عدم استخدام فرد در یک گروه کاری شود. چرا که ممکن است سازمان به دلیل نوع اهداف، فعالیت‌ها و یا محدودیت منابع، امکان پاسخگویی به هر نوع عامل انگیزشی را نداشته باشد.
مهم آن است، که نسبت به نیازهای افراد واقع بین باشیم و آنها را به درستی شناسایی کنیم و برنامه عملی برای پاسخگویی به این نیازها داشته باشیم. تجربه نشان داده است که "فرهنگ احترام" در سازمان، "رضایت شغلی" و "امکان رشد و شکوفایی در سازمان" از عوامل مهم انگیزشی در سازمان هستند که می‌توانند تاثیر بسیار بالایی بر افزایش سطح عملکرد در کلیه همکاران سازمان اعم از نیروی داوطلب داشته باشند.

 

نکته دو: تعریف اهداف و انتظارات روشن
وقتی برای افراد هدف روشن و دقیقی تعریف نشود، درک درستی از آنچه باید انجام دهند ایجاد نمی‌گردد. این موضوع، همراه شدن آنها با فعالیت‌های تیم را دشوارکرده و موجب احساس سرخوردگی در آنها می‌شود.
تجربه نشان داده است که در گروه‌های داوطلبانه و سازمان‌های اجتماعی به ‌ویژه در دوره کار‌آفرینی، به دلیل تجربه سازمانی اندک، معمولا فعالیت‌ها مبهم است. این ابهام باید توسط سرپرست/ مدیر و یا کارمندان ارشد پروژه حل شود و برای افراد اهدافی روشن تعریف گردد.

 

ده نکته ایجاد انگیزه برای کارکنان


•واژه مُدامز را به خاطر بسپارید! اهدافی که برای اعضا مشخص می‌شود باید مشخص، قابل دسترسی، قابل اندازه‌گیری، مرتبط و با زمان مناسب باشد. تنها زمانی اهداف کاری را تغییر دهید که کاملا منطقی و در راستای استراتژی سازمان می‌باشد. در زمان تغییر اهداف شغلی، با اعضا جلسه‌ای برگزار کنید و سعی کنید که تا جای ممکن نظرات آنان را نیز دخیل نمایید.
اعضا علاقمند هستند که ارتباط فعالیتشان با رسالت و هدف اصلی سازمان را متوجه شوند. مثلا ممکن است هدف یک مجموعه کمک به کیفیت زندگی کودکان سرطانی باشد و از یکی از اعضای تیم انتظار داشته باشیم مقالاتی را خوانده، ترجمه و خلاصه کند. ضروری است برای این فرد توضیح دهیم که این کار چه ارتباطی با رسالت گروه دارد. مثلا بگوییم که براساس این مقالات، آموزش‌هایی برای خانواده کودکان سرطانی آماده خواهد شد که در نهایت به بالابردن کیفیت زندگی کودکان خواهد انجامید.

 

نکته سه: اختیار عمل اعضا
اگرچه تعریف هدف برای اعضا گروه باید دقیق و روشن باشد، در انتخاب نحوه انجام اهداف تا حد ممکن باید به اعضا اختیار عمل داد. به این شکل، راهکارهای خلاقانه بیشتری در شرکت ایجاد خواهد شد و اعضا احساس مسئولیت بیشتری خواهند کرد. البته برای همه کارهای شرکت اعطای اختیار عمل ممکن نیست. مثلا همان گروه فعال برای کودکان سرطانی، مجبور است برای فعالیت‌های خاصی که در محیط بیمارستان انجام می‌دهد، مقررات مشخصی را رعایت کند.

 

نکته چهار: تدارک مقدمات و ورودی‌های لازم
بدون وجود مقدمات و ورودی‌های لازم نظیر اسباب و وسایل، آموزش اولیه و دسترسی به اطلاعات، انجام فعالیت‌ها دشوار و خسته‌کننده خواهد شد. این موضوع ممکن است به استفاده غیرموثر از منابع سازمان،‌ طولانی ‌شدن فعالیت‌ها و افت کیفیت منجر شود.

 

نکته پنج: درنظرگرفتن زمان کافی
اگر اعضا به طور دایم برای انجام فعالیت‌های خود تحت فشار باشند، به مرور دلزده و خسته خواهند شد. فشار زمان می‌تواند خلاقیت گروه را کم کند و از کیفیت کار بکاهد و البته از طرفی هم حجم مشخصی از فعالیت‌ها باید انجام شود. از این جهت لازم است مقدار بهینه زمان برای انجام یک فعالیت تعیین شود. در تعیین زمان بهینه یک ‌بار به فعالیت فکر کنید و اینکه حداقل زمانِ لازم برای اجرای باکیفیت و بی‌دغدغه آن چقدر است. بار‌دیگر به سازمان و ارتباط با بقیه کارها فکر کنید و ببینید که حداکثر زمانی که می‌توان به آن فعالیت اختصاص داد چقدر می‌باشد. گاهی از طریق تعیین حداقل و حداکثر می‌توان مشخص نمود که سازمان باید به عضوگیری فکر کند و گروه‌های جدید تشکیل دهد تا سطح انگیزه کم ‌نشود.

 

 

ده نکته ایجاد انگیزه برای کارکنان

 

نکته شش: پشتیبانی از اعضا
هر یک از اعضای گروه انتظار دارد برای انجام کارش پشتیبانی لازم را داشته باشد. این پشتیبانی هم از طرف سرپرست وی و هم از سوی سایر اعضا سازمان لازم می‌باشد. درنتیجه، از یک سو ترویج فرهنگ همراهی و کمک در سازمان بسیار ضروری است و از طرف دیگر، باید روشی اصولی برای حمایت فنی و حرفه‌ای از اعضا ایجاد شود.

 

نکته هفت: جشن های سازمانی ، تقدیر و تشکر
احساس موفقیت و رسیدن به یک هدف بسیار انگیزه دهنده است. جشن گرفتن‌‌ها و تقدیر و تشکر‌ ازکارمندان بعد از به اتمام رساندن یک پروژه کاری یا پشت سر گذاشتن یک سال پرتلاش و سخت کاری ، به تقویت انگیزه و احساس موفقیت افراد کمک زیادی می‌کند.
می‌توانید جشنی با برنامه های سرگرم کننده و مفرح در فضایی غیررسمی و شاد ، برای کارکنان به همراه خانواده های آنان ترتیب دهید و به این شکل از آنان بخاطر تلاشها و کوشش هایشان قدردانی کنید.
اعطای هدیه در پایان جشن به تک تک اعضا –هر چند ساده و کوچک- هم ایده ی خوب و مفیدی است.

 

 

نکته هشت: یادگیری از شکست‌ها
هرچقدر خوب برنامه‌ریزی کنیم و هر چقدر سخت تلاش کنیم، همیشه ممکن است شرایطی رخ دهد که به هدفمان نرسیم. تیم‌های موفق شکست را نیز همانند موفقیت در فضایی آرام و با تاکید بر اهداف سازمانی مرور می‌کنند؛ در مواجه با شکست منطقی هستند و سعی در شناسایی ریشه مشکلات و برنامه‌ریزی برای رفع مشکلات دارند. در مقابل، تیم‌هایی نیز هستند که در مواجه با شکست احساساتی شده و سعی در شناسایی "مجرم" دارند. این نوع نگاه موجب می‌شود که سطح یادگیری بسیار محدود شود؛ چراکه افراد را به جای تشویق به شناسایی راه حل‌هایی برای بهبود وضعیت، به دفاع کردن از خود و آنچه کرده‌اند وا می‌دارد.

 

نکته نه: ارائه بازخورد
ارائه بازخورد در مورد عملکرد یک فرد همواره وی را نسبت به نقاط قوت فعالیت‌هایش آگاه نموده و موجب می‌شود که فرد نیازهای توسعه‌ای خود را نیز بهتر بشناسد. این فرآیند از آنجا جنبه انگیزشی دارد که موجب به رسمیت شناخته شدن زحمات فرد در سازمان می‌شود.
برای ارائه بازخورد، همواره باید سعی کنیم که "عملکرد فرد" را مورد ارزیابی دهیم و نه "خود شخص" را. بنابراین به جای اینکه مثلا بگوییم "در این فرآیند اشتباه کردی"، از جمله "عملکردی که در این قسمت از کار داشتی، نتیجه دلخواه را ایجاد نکرد" استفاده می‌کنیم. نکته دیگر این که، معمولا در فرآیند ارائه بازخورد از کلمه "نقطه ضعف" استفاده نمی‌شود و به جای آن از واژه "نیاز آموزشی/ نیاز توسعه‌ای" استفاده می‌گردد.
یک بازخورد موثر، با مرور نکات مثبت عملکرد فرد شروع شده، نیازهای توسعه‌ای (نقاط ضعف عملکردی) را بررسی نموده و در پایان نیز با تشکر و برخوردی مثبت به پایان می‌رسد. بعد از این فرآیند، باید به فرد نیز زمانی داده شود که نظرات خود را ارائه کند. بازخورد عملکرد باید هدفمند، نتیجه‌گرا و دوستانه باشد.

 

نکته ده: تاکید بر روابط حرفه‌ای اما دوستانه
در بسیاری از شرکت های خصوصی بدنه اصلی مدیران و بنیان‌گذاران ، دوستان قدیمی و یا اقوام یکدیگرهستند مجموعه ی خود را بر اساس یک دغدغه مشترک شکل داده و شرکت را پیه گذاری کرده اند. به این شکل، تحمل سختی‌ها و مدیریت سوتفاهم‌ها ساده‌تر می‌شود. برگزاری دیدارهای غیررسمی، طبیعت گردی و جلسات آموزشی به قصد توسعه فردی می‌تواند روش‌های مفیدی برای توسعه مهارت های همکاری در تیم و دوستی باشد. با این حال، در سازمان‌های موفق، همواره مرزی میان دوستی‌ها و روابط حرفه‌ای وجود دارد. بدین معنی که در هنگام کار، افراد تمرکز اصلی را بر اهداف شغلی متمرکز کرده و تعارفات دوستانه را به کنار می‌گذارند.


امیدواریم با توجه به نکات گفته شده در ایجاد انگیزه و در نهایت پیشبرد اهداف مجموعه تان موفق تر باشید.

 







مطالب ما را به آسانی برای دوستان خود به اشتراک بگذارید:

جستجو در مجله





نسیم 1

بنر نسیم 2

بنر نسیم 3


مطالب مرتبط



پنج گام تا برگزاری یک همایش موفق
موضوع: مراسم سازمانی
پنج گام تا برگزاری یک همایش موفق
۱۸ مهر ۱۳۹۶

بطور کلی همایش به جلسه ایی با حضور چندین نفر اطلاق می شود که پیرامون موضوعی خاص بحث و تبادل نظر میکنند.اکثر همایش ها دارای یک یا چند سخران کلیدی است که از افراد برجسته در زمینه های مربوطه می باشند.معم...

تهیه چک لیست برنامه ریزی همایش
موضوع: مراسم سازمانی
تهیه چک لیست برنامه ریزی همایش
۱۹ مهر ۱۳۹۶

برای برگزاریه یک رویداد مهم و موفق، برنامه ریزی یکی از ضروری ترین کارهاست. از اون جایی که برنامه ریزی رویدادهایی مثل همایش و کنفرانس بسیار پیچیده ست و همه ی جزئیات رو نمیشه به خاطر سپرد، در نتیجه قطعا...

۵تکنیک زبان بدن در سخنرانی مراسم
موضوع: مراسم سازمانی
۵تکنیک زبان بدن در سخنرانی مراسم
۱۹ مهر ۱۳۹۶

فارغ از اینکه مراسمی که در اون قراره سخنرانی کنین یک همایش مهمه یا کارگاه آموزشی یا حتی یک مهمانی ساده، اگه از شما بپرسم: «موقع آماده شدن برای یک سخنرانی، چقدر از کل زمان خودتونو به تنظیم زبان ب...