تفاوت انیمیشن و موشن گرافیک


تفاوت انیمیشن و موشن گرافیک
ارسال شده توسط : رؤیا سلطانی     در : ۲۰ فروردین ۱۳۹۷     در : مراسم سازمانی ، افتتاحیه و رونمایی ، جشنواره ، مدارس و مراکز آموزشی ، فیلم و فیلمبرداری
  ۴۱۵   |     ۰  





آخرین بروز رسانی : ۰۹ اردیبهشت ۱۳۹۷




تفاوت انیمیشن و موشن گرافیک


در خیلی از جاها، کلمات موشن گرافیک و انیمیشن را با هم یا به جای هم استفاده می کنند، هرچند این دو در استفاده از رنگ‌های متنوع، فونت، متن، موسیقی بسیار شبیه به هم هستند ، اما در اصل این دو مقوله با هم متفاوت اند.قبل از اینکه به تفاوت های این دو بپردازیم لازم است با مفهموم هر کدام بصورت جداگانه آشنا شویم.

انیمیشن یا پویا نمایی چیست؟

 

تفاوت انیمیشن و موشن گرافیک


انیمیشن یا پویانمایی به مفهوم ایجاد یک پروسه داستانی یا تبلیغاتی و یا سینمایی توسط گرافیک، با توجه به کاراکترها، داستان، صحنه پردازی و مهمتر از همه ایجاد تخیل است. در انیمیشن اهمیت زیادی برای ایجاد کاراکترها و جان بخشیدن به آنها قائل هستیم. در انیمیشن صحنه پردازی و روایت قصه از اهمیت ویژه ای برخوردار است.در واقع انیمیشن بیشتر حالت داستانی و کارتونی دارد.کارتون های مثل سیندرلا ،شیرشاه ،عصر یخ‌بندان ،ریو ،رینگو ، موش سرآشپز و.... از جمله انیمیشن های معروف در دنیا هستند.


موشن گرافیک چیست؟

 

تفاوت انیمیشن و موشن گرافیک


برای درک این موضوع می توانید مطلب " آشنایی با موشن گرافیک" را بخوانید اما اگر بخواییم موشن گرافیک را بصورت خلاصه و ساده بیان کنیم باید بگوییم موشن گرافیک در واقع گرافیک متحرک به اضافه صدا گذاری برای بالا بردن جذابیت و مفهوم کار است.
در موشن گرافیک بیشتر روی انتقال مفهوم با تصاویر تمرکز شده است که اکثراً حالت دوبعدی یا فِلت دارند و معمولاً مردم تفاوت انیمیشن و موشن گرافیک را از روی تصاویر فِلت می‌شناسن.

 

تفاوت انیمیشن و موشن گرافیک


   -  درخواست کنندگان متفاوتی دارند
   - محل اکران و عرضه آنها متفاوت است.
   - ساختار محتوایی آنها تفاوت دارد.


انیمیشن بیشتر برای نشان دادن یک روایت و داستان و شخصیت‌های مختلف کاربرد دارد و بیشتر توسط سینماگران درخواست می شوند. برای همین به‌ محض دیدن شخصیت‌های غیرزنده اولین چیزی که به ذهنمان می‌رسد انیمیشن است. برای همین، انیمیشن بیشتر در سینما و سرگرمی استفاده می‌شود.
ولی تیزرهای موشن گرافیک بیشتر برای تبلیغات تجاری و بزرگ کردن یک برند ساخته می‌شوند و درخواست کنندگان آن گسترده تر هستند و مکان نمایش آنها نیز گسترده تر (فضای مجازی، همایش ها و نمایشگاه ها و…) می باشد.در موشن گرافیک هدف بیشترین تأثیر در کمترین زمان است و از داستان‌سرایی و حرف طول و دراز پرهیز می شود.

 

زمان نمایش
بزرگ‌ترین تفاوت انیمیشن و موشن گرافیک در مدت زمان نمایش آنهاست. انیمیشن برای کارهای سینمایی و طولانی استفاده می شود و یک فیلم انیمشین بعضا مدت زمانی حدود 2 ساعت دارد اما مدت زمان موشن گرافیک بسیار کوتاه و در حدود یک دقیقه است.حال آنکه ممکن است برای تیتراژ ابتدایی و انتهایی یک فیلم یا انیمیشن از تکنیک موشن گرافیک استفاده شود.


سریالی بودن انیمیشن
انیمیشن را بیشتر در فیلم وسریال های تلویزیونی می‌بینید و قابلیت ادامه دار بودن را دارد ولی موشن گرافیک به‌ صورت کوتاه و چنددقیقه‌ای ست که هیچ مفهوم ادامه ‌داری ندارد. درواقع تداوم و توالی یکی دیگر از ملاک‌های تشخیص تفاوت انیمیشن و موشن گرافیک است.


هزینه تولید انیمیشن و موشن گرافیک
هزینه تولید این دو به‌ شدت متفاوت‌ است. معمولاً برای تولید یک فیلم یا سریال کارتونی میلیون‌ها تومان هزینه و ماه‌ها زمان نیاز است در حالیکه تولید یک موشن گرافیک بسیار کم هزینه تر و راحت تر است.


نتیجه‌گیری
با توجه به انچه گفته شد می توان نتیجه گرفت هرچند این دو یک طبقه قرار می گیرند اما کارکرد و پروسه ایی بسیار متفاوت دارند.
بهتر است با توجه به نیاز ، هدف و بودجه که داریم به سمت ساخت و تولید هر یک برویم.به طور مثال اگر صاحب برند تجاری هستید و میخوایید محصولات یا خدماتتان را به مشتری ها معرفی کنید و در شبکه های اجتماعی تبلیغات انجام دهید موشن گرافیک گزینه ی مناسب تری برایتان است.

 







مطالب ما را به آسانی برای دوستان خود به اشتراک بگذارید:

جستجو در مجله





بنر نسیم سبز تصویر

بنر فیلمبرداری نسیم سبز تصویر

20 سال تجربه در برگزاری


مطالب مرتبط



پنج گام تا برگزاری یک همایش موفق
موضوع: مراسم سازمانی
پنج گام تا برگزاری یک همایش موفق
۱۸ مهر ۱۳۹۶

بطور کلی همایش به جلسه ایی با حضور چندین نفر اطلاق می شود که پیرامون موضوعی خاص بحث و تبادل نظر میکنند.اکثر همایش ها دارای یک یا چند سخران کلیدی است که از افراد برجسته در زمینه های مربوطه می باشند.معم...

تهیه چک لیست برنامه ریزی همایش
موضوع: مراسم سازمانی
تهیه چک لیست برنامه ریزی همایش
۱۹ مهر ۱۳۹۶

برای برگزاریه یک رویداد مهم و موفق، برنامه ریزی یکی از ضروری ترین کارهاست. از اون جایی که برنامه ریزی رویدادهایی مثل همایش و کنفرانس بسیار پیچیده ست و همه ی جزئیات رو نمیشه به خاطر سپرد، در نتیجه قطعا...

۵تکنیک زبان بدن در سخنرانی مراسم
موضوع: مراسم سازمانی
۵تکنیک زبان بدن در سخنرانی مراسم
۱۹ مهر ۱۳۹۶

فارغ از اینکه مراسمی که در اون قراره سخنرانی کنین یک همایش مهمه یا کارگاه آموزشی یا حتی یک مهمانی ساده، اگه از شما بپرسم: «موقع آماده شدن برای یک سخنرانی، چقدر از کل زمان خودتونو به تنظیم زبان ب...