تبلیغات مهمتر است یا بازاریابی؟


تبلیغات مهمتر است یا بازاریابی؟
ارسال شده توسط : رؤیا سلطانی     در : ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۷     در : مراسم سازمانی ، افتتاحیه و رونمایی ، مدارس و مراکز آموزشی
  ۳۱۱   |     ۰  








تبلیغات مهمتر است یا بازاریابی؟


بیشتر افراد بازاریابی و تبلیغات را جدا از هم نمیدانند و از هر دو کلمه به یک منظور استفاده میکنند. با این که هر دو مفاهیم متفاوتی دارند و  بصورت مجزا مهم و اساسی هستند.شناخت صحیح تفاوت بازاریابی و تبلیغات و بکارگیری صحیح هرکدام بر پیشرفت شما تاثیر گذار خواهد بود.

در ابتدا اجازه دهید تا هریک را بصورت مجزا تعریف کنیم و پس از آن به بررسی تفاوت تبلیغات و بازاریابی بپردازیم.


تبلیغات  (Advertising) چیست؟
معرفی و نمایش خدمات یا محصولات شرکت شما به مشتریان کنونی و بالقوه؛ با پرداخت پول و از طریق شرکتها و فرصتهای جانبی را تبلیغات می نامیم.
تبلیغات به دو صورت محیطی  و اینترنتی انجام می شود.
تبلیغات محیطی مانند تبلیغ کردن در یک مجله، تبلیغات تلویزیونی، تراکت، بروشورهای تبلیغاتی ، شرکت در نمایشگاه های مرتبط و... است.
تبلیغات اینترنتی مانند درج بنرهای تبلیغاتی در سایت های پربازدید ،  تبلیغ ایمیلی انبوه ، درج آگهی در سایت های تبلیغاتی و.... می باشد.

 

تبلیغات مهمتر است یا بازاریابی؟


بازاریابی (Marketing) چیست؟
مجموعه فعالیت های شما برای آموزش و تشویق افراد به انتخاب خدمات یا محصولات شما در میان رقبا را بازاریابی می نامیم. بازاریابی در واقع شامل بخش هایی کوچکتر مانند نحوه تبلیغات، شناخت مشتریان، پشتیبانی خدمات و محصولات و جذب رضایت مشتریان برای تشویق به همکاری مجدد با شما می شود. مجموعه این فعالیت ها شما را در جذب مشتریان جدید و حفظ مشتریان قدیمی یاری خواهد کرد.
بازاریابی یعنی تشخیص افرادی که به خدمات و محصولات ما نیاز دارند و ما می توانیم برای مشکلات آنها راه حلی پیشنهاد کنیم و در نهایت محصولات و خدمات خود را به این دسته از مشتریان بالقوه بفروشیم !
اگر تعریف بالا را به خوبی خوانده باشید، متوجه خواهید شد که ما نباید کالاها یا خدمات خودمان را به زور و با “به به” و “چه چه” اضافی به مشتریان بفروشیم، بلکه آنها باید با روشی منطقی و احساسی متقاعد شوند که محصولات یا خدمات ما می تواند مشکلات آنها را حل کند، به دانسته های آنها چیزی اضافه کند، برای آنها سودی داشته باشد، آنها را نسبت به دیگران بهتر نشان دهد و یا برایشان اعتبار اجتماعی ایجاد کند.
همچنین محصول یا خدمات شما باید از کیفیت کافی برخوردار باشد و اگر این چنین نباشد به زودی مورد انتقاد قرار خواهید گرفت، با افت فروش مواجه خواهید شد و همچنین قادر به ادامه دادن نخواهید بود.
پس در ابتدا به دنبال محصول با کیفیت باشید و سپس به محصول خود دقت کنید و ببینید مشتری با خرید محصول شما چه احساس متفاوتی خواهد داشت و یا چه سودی با استفاده از محصول شما خواهد برد.


بازاریابی به دو شکل سنتی و بازاریابی اینترنتی انجام می شود.
بازاریابی سنتی معمولا بر روی روش های برونگرا (Outbound Marketing)  و ایجاد وقفه در زندگی روزانه افراد متمرکز است ، مانند:  تبلیغات در رادیو و تلویزیون ، بلیبورد تبلیغاتی ، تبلیغات در مترو ، تبلیغات در روزنامه، مجله و …
کارایی این روش ها به دلیل حجم بالای تبلیغات و بی حوصلگی مردم از این بمباران اطلاعاتی، روز به روز در حال کاهش است.


در مقابل بازاریابی اینترنتی قرار دارد که بیشتر مبتنی بر روش های درونگرا یا جاذبه ای ( (Inbound Marketingاست. مانند: سئو و بهینه سازی وب سایت، بازاریابی شبکه های اجتماعی (مانند اینستاگرام، تلگرام، لینکدین و …) ، تبلیغات بنری و کلیکی ، همکاری با دیگر سایت ها، ایمیل مارکتینگ ، ویدئو مارکتینگ (بازاریابی ویدئویی) و …


مزیت بزرگ روش های بازاریابی اینترنتی اندازه گیری میزان اثربخشی آن به طور دقیق است. در واقع به دلیل وجود ابزارهای آمارگیری پیشرفته ای مانند گوگل آنالیتیکز و نرم افزارهای اتوماسیون بازاریابی، می توان یک مشتری را از بدو ورود به سایت و پیمودن مراحل مختلف تا انجام خرید نهایی ردیابی کرده و بهترین کانال ها را برای جذب مشتری شناسایی و توسعه داد.

 

تبلیغات مهمتر است یا بازاریابی؟


تفاوت تبلیغات و بازاریابی
پس از تعریف و شناخت هر یک از  این دو مفهوم، درک بهتری نسبت به تفاوت آنها خواهیم داشت، تبلیغات در عمل بعنوان بخشی از فرآیند بازاریابی عمل می کند و مستقل از آن نخواهد بود. وظیفه تبلیغات معرفی قسمت مشخصی از خدمات شما بوده و به معنی تعیین استراتژی های لازم برای نحوه، زمان و مکان معرفی محصولات است.
برای مثال تعیین نحوه تبلیغات شما در میان گزینه هایی مانند روزنامه ها، سایتهای اینترنتی، ایمیل مارکتینگ، تبلیغات محیطی، رادیو و تلویزیون برعهده بخش بازاریابی بوده و برنامه ریزی زمان نمایش و محل قرار گرفتن این تبلیغات را نیز شامل میشود. تبلیغات پرهزینه ترین بخش در بازاریابی است و به همین دلیل از اهمیت ویژه ای برخوردار است.
فرض کنید که بازاریابی یا همان مارکتینگ را بعنوان یک کیک در نظر بگیریم، در اینصورت این کیک از برشهایی تشکیل شده است که شامل موارد زیر است:
    شناخت بازار
    شناسایی مشتریان هدف
    تعیین استراتژی فروش
    خدمات پشتیبانی
    ارتباطات کاری
    قیمت گذاری محصولات و خدمات
    تبلیغات
    و …
تبلیغات نیز یک برش از این کیک بوده و نقش مهمی در موفقیت شما دارد، ولی برای دست یابی به بیشترین بازدهی هماهنگی کافی بین آن و سایر بخش های بازاریابی لازم است. فرآیند بازاریابی نیازمند صرف زمان و هزینه بوده و میزان بازدهی آن در بلند مدت قابل اندازه گیری است.

 







مطالب ما را به آسانی برای دوستان خود به اشتراک بگذارید:

جستجو در مجله





بنر نسیم سبز تصویر


مطالب مرتبط



پنج گام تا برگزاری یک همایش موفق
موضوع: مراسم سازمانی
پنج گام تا برگزاری یک همایش موفق
۱۸ مهر ۱۳۹۶

بطور کلی همایش به جلسه ایی با حضور چندین نفر اطلاق می شود که پیرامون موضوعی خاص بحث و تبادل نظر میکنند.اکثر همایش ها دارای یک یا چند سخران کلیدی است که از افراد برجسته در زمینه های مربوطه می باشند.معم...

تهیه چک لیست برنامه ریزی همایش
موضوع: مراسم سازمانی
تهیه چک لیست برنامه ریزی همایش
۱۹ مهر ۱۳۹۶

برای برگزاریه یک رویداد مهم و موفق، برنامه ریزی یکی از ضروری ترین کارهاست. از اون جایی که برنامه ریزی رویدادهایی مثل همایش و کنفرانس بسیار پیچیده ست و همه ی جزئیات رو نمیشه به خاطر سپرد، در نتیجه قطعا...

۵تکنیک زبان بدن در سخنرانی مراسم
موضوع: مراسم سازمانی
۵تکنیک زبان بدن در سخنرانی مراسم
۱۹ مهر ۱۳۹۶

فارغ از اینکه مراسمی که در اون قراره سخنرانی کنین یک همایش مهمه یا کارگاه آموزشی یا حتی یک مهمانی ساده، اگه از شما بپرسم: «موقع آماده شدن برای یک سخنرانی، چقدر از کل زمان خودتونو به تنظیم زبان ب...